Another day at the dental clinic :D - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Annemieke en Maartje Bosch - WaarBenJij.nu Another day at the dental clinic :D - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Annemieke en Maartje Bosch - WaarBenJij.nu

Another day at the dental clinic :D

Blijf op de hoogte en volg Annemieke en Maartje

03 Mei 2018 | Kameroen, Douala

Vanochtend toen we richting de dental clinic reden regende het flink. Hierdoor was het een stuk rustiger op de weg. Er waren veel minder mensen aan het lopen en ook waren er veel minder motortaxi's op de weg. We werden ingehaald door een motortaxi met iemand gehuld in een vuilniszak met een gat erin geknipt. Roses vertelde dat dit een van de day crew medewerkers was die een nachtdienst had gehad. Heel creatief.
Roses verwachtte dat het grootste deel van de patienten pas zou komen als de regen gestopt was.

Toen we bij de clinic aangekwamen was alleen Emmanuel van de day crew aanwezig, de rest nog niet. Ook waren er inderdaad nog niet zoveel patienten. We hielden de morning devotion met alleen de crew en Emmanuel. Maartje had for the occasion het djembe spelen even overgenomen, hahaha. Dit klonk fantastisch.

Om 9 uur begonnen we zonder de vertalers aan onze patientenbehandeilng. Max, de dental team leader, en Emmanuel renden van stoel naar stoel om overal te kunnen vertalen. Onze lieve Clarisse kwam bij patient 3 rustig binnen wandelen. Heel fijn. Ze had het zwemmen gisteren geweldig gevonden en we merken dat we meer contact en lol met ze maken en dat we beter op elkaar ingespeeld raken.

De behandelingen vandaag wisselden van erg lastig naar heel eenvoudig. Vandaag hadden we de pech dat er een vrouw van 21 kwam met een flink abces (ontsteking) linksboven. We kregen het niet goed verdoofd, hoeveel we ook extra bijspoten. Dit is vaker zo in ontstekingsgebied. De kiezen hadden onmogelijke wortels, waardoor het ook nog erg lang duurde voordat we ze er eindelijk uit hadden. Heel zielig allemaal.
Vandaag hebben we ook een aantal vullingen gemaakt. Er waren patienten die helemaal tip top verzorgd waren en graag een vulling wilden en mensen met compleet afgebroken kiezen en wortelresten. Soms is het lastig in te schatten waar we goed aan doen, maar zolang het niet te druk is, kunnen we ook de eenvoudige vullingen wel maken.

Toen we na de laatste patient allemaal aan het opruimen waren kwamen er opeens nog 3 patienten met een ticket voor vandaag opdagen. Zij horen zich eigenlijk 's ochtends rond 8:30 uur te melden en dit late opdagen is dus eigenlijk tegen de regels. Wij als van den Bosch meisjes kunnen daar niet zo goed tegen. De andere patienten zitten soms van 9 tot 3 te wachten en zij komen te laat aan en verwachten ook een behandeling. Uiteindelijk hebben we allemaal behalve Imke nog een patient behandeld.

We proberen dit soort dingen maar zoveel mogelijk los te laten, want het gaat hier sowieso allemaal anders. Het gaat erom dat we de liefde van God aan deze mensen door de behandelingen heen laten zien.

Toen we allemaal klaar waren hebben we buiten nog op Max gewacht totdat hij ons weer terug kon brengen.
De dental clinic zit op een afgesloten ziekenhuisterrein. Om de dental clinic heen zijn allerlei gebouwen met andere specialisaties. Terwijl we zaten te wachten hoorden we een kindje heel hard gillen en huilen. Vreselijk om aan te horen! We hebben natuurlijk geen idee wat ze met het kindje aan het doen zijn, maar toch. Ook kwam er nog een man in een rolstoel met maar 1 been voorbij gereden. We beseffen ons steeds weer wat een voorrecht het is om in een land als Nederland geboren te worden.

We gaan straks richting diner en daarna hebben we om 19:30 nog een meeting met alle crew. We zijn allebei vreselijk moe en weten niet goed hoe het komt. Mogelijk van een aantal dagen slecht slapen en/of een bijwerking van onze anti malariapillen. We hopen dat het snel beter zal gaan.

Morgen moeten we nog 1 dag werken en dan hebben we weekend. Zaterdag hebben we ons ingeschreven voor een strandexcursie met ook iets met een bootje en zondagochtend gaan we naar de Mangroves. Allemaal heel erg leuk en we hebben er zin in!

• 03 Mei 2018 - 18:56

Papa En Mama:

Hoi allebei,
    Bedankt weer voor jullie verslag. Heel fijn om zo op de hoogte te blijven.
    Jullie zijn wel multi inzetbaar. Naast werken in de Dental Clinic zwemles geven , van ballonnen hondjes maken en djembé spelen.
    Het zou toch jammer zijn wanneer je daar in Nederland mee stopt. Haha
    Wat een talenten Ha ha.
    Misschien kunnen jullie daar bij Dental Clinic Nederland ook nog wat mee haha?.
    Nog één dag werken en dan heerlijk relaxen.
    Liefs

• 03 Mei 2018 - 21:05

Marjolein:

Mooi werk meiden! Leuk om jullie avonturen te lezen.
    Ik leef met jullie mee vanuit Nederland!
    Liefs

• 03 Mei 2018 - 22:12

Wouter En Hilneke!:

Leuk om jullie verhalen te lezen!

• 03 Mei 2018 - 22:16

Wil:

Hallo Miek en Maartje

Wat een mooi verhaal, allemaal emoties.
    Het is idd keihard werken want jullie willen niemand teleurstellen.
    Echt heel erg als je zo’n kindje hoort huilen, daar kan ik ook niet tegen.
    Toen ik gisteravond in mijn eigen bedje lag, heb ik echt aan jullie gedacht, ik hoopte echt dat jullie lekker konden slapen. Goed dat nu het weekend eraan komt, dan maar even op het strand slapen.
    Veel succes morgen!

• 04 Mei 2018 - 08:06

Manon:

Jemig! Wat inzettend goed van jullie, dat jullie dit doen.
    Hier gaan we een gewone Dental-dag tegemoet, maar je wordt zeker gemist Boschie...
    Veel succes en plezier nog! Dikke knuf Manon

• 04 Mei 2018 - 19:16

Marlies Timpers:

Heeeee Maartje en Annemieke!!

Wat leuk, jullie blog! Ik heb tot nu toe de verhalen met heel veel plezier gelezen. Wat een avonturen en wat een mooi week doen jullie.